Dag van de Vitalogie. Uit onderzoek blijkt dat je om relatief eenvoudige gewoonteveranderingen door te voeren, zoals gezonder eten, meer water drinken of meer bewegen, je gemiddeld 66 dagen nodig hebt. Phillippa Lally en haar team hebben hier onderzoek naar gedaan. Tijdens dit onderzoek keek men hoe lang het duurde voordat deelnemers een handeling automatisch uitvoerden (hét moment waarop je een nieuwe gewoonte hebt gevormd).

Niet voor niets dat de ‘Dag van de Vitalogie’ ieder jaar op 66 dagen na 1 januari valt. De dag van de Vitalogie is dè dag waarop je je extra bewust mag zijn van je goede voornemen waar je op 1 januari vol goede moed mee gestart bent. Ben je nog steeds op het goede spoor of ben je inmiddels afgehaakt? Als je nog op het goede spoor zit, gefeliciteerd! Mocht dat laatste het geval zijn, geen stress je bent niet de enige.

Onderzoek toont aan dat 80% van de mensen die willen veranderen niet succesvol is. John C. Norcross van de University of Scranton bestudeerde jarenlang mensen met goede voornemens. Hij stelde vast dat twee derde van hen het nieuwe gedrag slechts een maand volhoudt, na drie maanden stopt de helft en na twee jaar zet nog maar één op de vijf mensen de gedragsverandering door.

De succesformule R = G x C3 uit het boek ‘Vitalogie’ kan je helpen om je eerder geformuleerde goede voornemen weer op te pakken en juist nu wél door te zetten. Start hier vandaag nog mee!

Bron:Making health habitual: the psychology of ‘habit-formation’ and general practice

Nationale Vitaliteitsweek

Author Nationale Vitaliteitsweek

More posts by Nationale Vitaliteitsweek

Leave a Reply