Work-Life balance en verbinding met je collega’s, hoe dan?!

Alweer een half jaar werk ik zoals heel veel mensen vanuit huis en dat is wennen. Ons werkende leven ziet er ineens heel anders uit. We zoeken naar een nieuwe balans tussen werk en privé en een manier om met elkaar in verbinding te blijven of in mijn geval te komen. Sinds de start bij mijn opdrachtgever heb ik mijn collega’s, slechts 1 keer ontmoet en verder ontmoeten we elkaar dagelijks online. Wat een uitdaging!

Ik ervaar en zie écht voordelen én ik zie en word ook geconfronteerd met de uitdagingen en risico’s die ik zie bij anderen en soms ervaar ik ze ook gewoon zelf. Ondertussen is er ook behoorlijk wat onderzoek gedaan naar de ervaringen met thuiswerken.

Zo wordt als voordeel van thuiswerken genoemd dat mensen ervaren dat ze zich beter kunnen concentreren en efficiënter werken. Daarnaast hebben ze minder reistijd en meer flexibiliteit waardoor ze hun tijd beter kunnen indelen of hun werk makkelijker kunnen combineren met het gezin, sport of huishouden.

Dat is ook hoe ik het ervaar, ik begin ’s ochtends vroeg, zodat ik met de kinderen kan ontbijten voor ze naar school gaan. Als ik er behoefte aan heb, wandel ik een rondje buiten en doe gelijk een boodschap. Of wanneer ik van mijn kantoor naar beneden loop voor een kopje koffie, stop ik gelijk even een was in de machine, die ik dan vervolgens bij de volgende pauze buiten op de lijn hang.
Best lekker, want normaal deed ik dat altijd allemaal ’s avonds na het werk. So far, so good zou je kunnen zeggen en toch zie ik bij collega’s en ervaar ik ook zeker uitdagingen en risico’s. Ik wil er twee uitlichten: Work-life balance en verbinding.

Work-life balance

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen op het gebied van Work-life balance en daarbij natuurlijk ook suggesties om er anders mee om te gaan, zodat je vitaal en in balans blijft. Het zijn soms wellicht open deuren, maar ben eens eerlijk, doe jij altijd wat je weet? De oplossing zit in doen. Daar komen ze:

  1. Het gevoel altijd beschikbaar en bereikbaar te moeten zijn voor werk, straks denken ze nog dat je niets aan het doen bent. Uiteraard is dit een overtuiging die vooral in jezelf zit. Gun jezelf een moment van rust en herstel, dat komt je focus, productiviteit en creativiteit alleen maar ten goede.
  2. Geen afstand kunnen nemen. Er is geen reistijd meer om van je werk naar huis te komen en ‘letterlijk’ afstand te nemen. Sterker nog ik zie collega’s die de ene minuut aan de keukentafel zitten te werken en een minuut later hun laptop opzij schuiven om op dezelfde stoel aan dezelfde tafel hun bord leeg te eten en daarna weer vrolijk verder gaan met werken. De oplossing? Creëer een werkplek in een andere ruimte dan waarin je leeft én zorg ervoor dat je aan het einde van je werkdag, voor je aan tafel schuift, bijvoorbeeld even een rondje gaat wandelen of onder de douche stapt, zodat je fysiek afstand kunt nemen en je ‘los’ kunt maken van je werk.
  3. Te lang doorwerken. Een kwartiertje langer doorwerken wordt al gauw een uur. Het is daarom van belang om je pauzes te plannen, zet desnoods een wekker en spreek met jezelf af, dat je je er ook aan houdt.Het wekkertje uitzetten en nog even een kwartiertje doorwerken…… juist, wordt al gauw een uur. Stop daarom ieder uur minimaal een kwartier, beweeg wat, drink wat en adem een paar keer goed in en uit. Vier het succes en voel de energie die je na een werkdag over hebt voor andere belangrijke dingen in je leven!
  4. Te weinig bewegen. De mensen die thuiswerken doen veelal zittend werk, blijven dus lang zitten, werken door en tijdens hun koffiemomenten en lunches……., juist zitten ze ook. Dus start je dag met een wandeling buiten, heerlijk die frisse lucht, loop tussen de middag een rondje en plan bij je koffie of theepauzes ook wat beweging in de vorm van bijv. een 7 minute work-out of wat yoga oefeningen. Je zult zien dat je tijdens die momenten ineens een oplossing vindt voor een probleem dat even daarvoor onoplosbaar leek. Je creëert je eigen ruimte voor creativiteit en nieuwe inzichten.
  5. Sociaal geïsoleerd raken. Dit is een veel gehoorde klacht van mensen die veel thuiswerken en hierin schuilt een groot vitaliteitsrisico. Dit brengt mij op het tweede thema van deze Boost:

Verbinding met je team

Afgezien van het feit dat het lekker efficiënt is om thuis te werken, je pauzes in bouwt en afstand neemt van je werk en daarmee in balans kunt blijven, heeft een kantoor en werken in een team een hele grote sociale functie.

Het praatje bij de koffie, flauwe grappen, samen leren en ontwikkelen, succes vieren, lunchen, delen wat je bezighoudt en zien dat het met die ene collega even niet zo lekker gaat valt nu bijna helemaal weg. Sociale interactie wordt vaak onderschat en is heel belangrijk voor verbondenheid, begrip, creativiteit en innovatie. Je brengt elkaar op nieuwe ideeën, helpt elkaar dingen van verschillende kanten te bekijken, inspireert elkaar en dat geeft energie.

Wij hebben als mens drie basis behoeften: autonomie, competentie en verbinding. Met de autonomie is het op dit moment wel goed gesteld, je hebt immers geen baas die je steeds in de gaten houdt. Competentie en samen leren wordt al wat uitdagender, maar is online nog goed in te richten. Met name verbinding staat enorm onder druk, zowel zakelijk als privé.

Wat kun je doen?

  1. Voor leidinggevenden: Aandacht!
    Als dragers en aanjagers van de cultuur en het zogenaamde goede voorbeeld is het van belang dat leidinggevenden laten zien en ervaren dat persoonlijke gesprekken, los van werkinhoudelijk, kunnen, mogen en belangrijk zijn. Zie en hoor de ander.
    Hoe ervaart de ander deze periode?
    Hoe gaat het écht met de ander?
    Welke uitdagingen ervaart de ander?
    Wat wordt er gemist of juist niet?
    Wat heeft de ander nodig?
    Je kunt online een gesprek doen, maar wellicht ben je ook de 2D gesprekken zat. Spreek daarom met elkaar af en maak een wandeling op 1,5 metafstand? Of een lunch? Geen tijd? Maak het je prioriteit!

“Wanneer luisteren om te reageren,
overgaat in luisteren om te begrijpen,
ontstaat er echt contact”

 

  1. Ook collega’s: Zie en hoor elkaar!
    Bel je collega ook eens als je geen werk gerelateerde vraag hebt. Deel jullie ervaringen met betrekking tot thuiswerken. Deel je leuke momenten die je normaal ook deelt bij de koffie en ook jullie kunnen afspreken, een lunchwandeling maken of zelfs digitaal met elkaar lunchen.
  2. Maak het leuk met elkaar
    Bedenk online challenges, plan gezamenlijke beweegmomenten, kookdemonstraties, een online borrel, pubquiz. Kortom activiteiten door en voor elkaar. Je kunt hierbij elkaars talenten inzetten, wie is de creatiefste? Wie kan goed regelen?  Wie heeft een toffe hobby of sport die je online samen kunt doen? Zo leer je elkaar nog van een andere kant kennen en maak je kennis met activiteiten die je nog nooit gedaan hebt.
  3. Maak van het kantoor een ontmoetingsplek
    Een plek waar mensen elkaar op vrijwillige basis, natuurlijk met respect voor alle regels, kunnen ontmoeten.

We hebben met elkaar gezien dat fulltime op een kantoor werken niet meer hoeft. Dat is positief, positief voor de work-life balance en positief voor onze aardbol. Maar het kantoor dient wel een andere functie te krijgen. Het wordt een ontmoetingsplaats, voor teambijeenkomsten, trainingen, cursussen, onboarding van nieuwe medewerkers en straks weer een vrijdagmiddagborrel!

We zullen met elkaar moeten zoeken naar een nieuwe balans tussen thuiswerken en werken op kantoor. Let daarbij op je jezelf en houd verbinding met je collega’s.
Heel veel plezier en succes daarmee!

Over de schrijver:
Ingrid Zijlmans Business ProVit

Als bedrijfskundig Vitaloog® begeleid ik organisaties naar het businessmodel van de toekomst. Een model waarbij geld verdienen hand in hand gaat met bijdragen aan mens, maatschappij en leefomgeving en waar Vitaliteit prioriteit is! Als integralist kijk ik naar het geheel in de context en werk ik graag als programmabegeleider van verandertrajecten en vitaliteitsprogramma’s. Creatief, vooruitstrevend, prikkelend en gedreven zijn woorden die goed bij mij passen.

Hanneke van Engelen

Author Hanneke van Engelen

More posts by Hanneke van Engelen

Leave a Reply